"101 Kunstnere"
Af Tom Jørgensen, Kunstredaktør på Kunstavisen og Jyllandsposten.
Marie Plums billedunivers er fyldt med magi!
Selvom Marie Plums malerier altid forestiller noget, forestiller de på samme tid altid noget andet. Ikke sådan at forstå, at hendes billedverden er symbolsk eller allegorisk, som man kender det fra f.eks. renæssancen, men hvor det genkendelige motiv henviser til tanker og følelser, som kunstneren gerne vil dele med os. Gerne med udgangspunkt i et ordspil.
Tager man f.eks. de tre malerier, gengivet på modsatte side, ”At bringe en sten til live, hvad er hemmeligheden”, ”Uhm..at være blommen i et æg” og ”Tør du følge med”, fortæller det i hvert fald ting to om kunstneren: at Marie Plum i sin kunst formidler erfaringer, som afgjort har en personlig, eksistentiel og endda metafysisk dimension, og at hun gør dette på en så tilpas uhøjtidelig og humoristisk måde, at alle kan være med på trods af det filosofiske og ofte alvorlige indhold.Personlig, meget personlig, er i hvert fald Marie Plums billedverden. Hendes foretrukne motiv, blomster- og planteverdenen, er brugt af tusindvis af kunstnere før hende. Også ideen med at zoome helt ind på motivet, så det nærmest fremstår abstrakt.
Når Marie Plum gør det, får vi imidlertid med det samme en fornemmelse af hende, ikke kun som kunstner, men som menneske. Et menneske, for hvem alt i naturen og verden som sådan hænger sammen. Et nysgerrigt, sanseligt, reflekterende og i sig selv hvilende menneske, der gerne vil vise sin begejstring for livet og sin tro på de lyse kræfter i sine billeder.
En af kunstnernes billedtitler demonstrerer dette mere end noget andet: ”Når man ser skønheden i små bidder”. I stedet for det store panoramiske vue dykker Marie Plum ned i detaljen, gerne den oversete, og viser, hvordan skønheden i makrokosmos spejler sig her med uformindsket styrke. De runde blade møder den lodret stigende blomsterstilk, kronblade går i dialog med støvdragere, og planteverdenens saftige grønne farve siger goddag til den uendelige blå himmel. Det er ikke så meget naturalisme, som det er en kosmisk bevidsthed, en altomfattende holistisk tro på altings sammenhæng, der er kernen i Marie Plums kunst.
Andre kunstnere prøver det samme, men ofte lykkes det ikke, fordi kunstnerens gode intentioner ikke mødes af tilsvarende tekniske evner. Med et resultat, der ikke rigtigt kan vække nogen.
Når det lykkes for Marie Plum, er det, fordi hendes visioner modsvares af evnen til at formidle dem. Hun kan faktisk gengive en tulipan, en hyacint, en rose eller en plantestængel på en så overbevisende kompositorisk og koloristisk måde, at vi hellere end gerne vil dele hendes visionære billedverden og budskab.